• /
متن سخنراني حجه الاسلام شير قاضي شام شهادت امام سجاد(علیه السلام)- 10/89 بني فاطمه(سلام الله علیها) مشهد

متن سخنراني حجه الاسلام شير قاضي

شام شهادت امام سجاد(علیه السلام)- 10/89

بني فاطمه(سلام الله علیها) مشهد

 

امام سجاد (ع) بعد از عاشورا نقش خود را آغاز كردند. درحادثه عاشورا يزيديان گفتند با كشتن تنها يادگار خمسه طيبه، خط امامت را نابود كرده ايم. .يزيديان حتي وجود جسماني امام حسين (ع) را از بين برند. اينگونه مي خواستند دين را به طور كامل از بين ببرند .    

  يكي از فعاليت هاي مثمر ثمر امام سجاد در دوره خفقان آور ايشان، تربيت شاگردان و ايجاد زمينه براي انقلاب علمي در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) بود . حفظ حج و قرآن و ... از تحريف  نتيجه زحمات امام سجاد(ع) بود . يكي از نقشه هاي امويان تعطيل كردن حج بود. عبدالملك بن مروان حجاج بن يوسف را والي مدينه قرارداد . حجاج براي فرو نشاندن قائله ي عبد الله بن زبير كعبه را به آتش كشيد . با اين كار دستگاه حاكم قصد داشت وجهه كعبه و حج را در انظار مردم پايين بياورد.

متاسفانه مرسوم شده است كه امام سجاد فردي به دور از صحنه هاي اجتماعي بوده  در حالي كه ايشان در همه زمينه ها فعاليت داشتند . امام سجاد(ع)  بودند كه بعد از به آتش كشيده شدن كعبه آن را دوباره احيا كردند .

هر كدام از ادعيه امام سجاد (ع) كلاس درس خداشناسي است. صحيفه سجاديه صرفا دعا نيست . در آن دوره كه امام نمي توانستند صريحا نقل روايت كنند از ادعيه براي نقل روايات استفاده مي كردند .يكي ديگر از فعاليت هاي ارزنده امام سجاد(ع) گرفتن غلام از نقاط مختلف مانند آفريقا مصر، يمن و آموزش به آن ها و سپس فرستادن آن ها براي تبليغ و ترويج دين بود.

مجموعه اي از فرمايشات حضرت سجاد در مجموعه رساله ي حقوق ايشان گردآوري شده است. يكي از حقوقي كه برگردن ما قرار دارد حقوق زبان است. ماما در رساله حقوق مي فرمايند:حق زبان بر شما اينست كه آن را از سخنان باطل دور كنيد و آن را عادت دهيد كه به خير و خوبي به حركت در آيد .

جابر بن عبد الله انصاري از امام باقر(ع) روايت مي كند: زماني بر مردم آيد كه دسترسي به امام زمانشان ندارند و خوشا به حال آن افرادي كه اعتقادشان به امام زمان ثبات داشته باشد.

جابربن از امام باقر(ع)  پرسيد: دراين دوره اي كه مردم امامشان را نمي ببيند چگونه ثابت به ولايت باشند و بتوانند قلبشان را حفظ كنند ؟ امام گفت :بهترين كار،حفظ زبان و پرهيز از گيرافتادن در گردونه ي جريانات اجتماعي است .

فوايد زبان : 1- امكان صحبت كردن را فراهم مي اورد.2- زبان است كه لقمه غذا را با بزاق دهان مخلوط مي كند  و باعث نرم شدن غذا و هضم راحت  آن ميشود. 3- زبان لقمه غذا را در زير دندانهاي مختلف مي چرخاند والبته زبان زير دندان نمي رود .

مضرات زبان :   در بعضي كتب 30  گناه براي زبان نوشته شده است و در بعضي كتب  ديگر 195 گناه.از گناهان خيلي مهم گناه تهمت است.

اثر گناه تهمت : مومني كه به برادرش تهمت مي زند همان طوري كه نمك در در آب حل مي شود ايمان در دلش محو مي شود . از ديگر گناهان زبان استهزاء است.

خداوند در قرآن  مي فرمايد روز قيامت نامه بعضي مجرمين  را مي دهند. مجرم از شدت ترس بدنش شروع به لرزيدن مي كند .فرياد  مي زند واي بر من بيچاره اين چه نامه اي است.خداوند كوچك و بزرگ عمل من را نوشته است از امام باقر پرسيدند: اين گناه كوچك و اين گناه بزرگ چيست ؟ امام فرمودند : گناه صغيره  تبسم به استهزا مومن است. مثلا وقتي كه عده اي فردي مومن را استهزاء مي كنند شما به عمل آن ها رضايت نشان دهي و به كار آن ها بخندي. البته يك پيام نهان در اين آيه اينست كه بايد مواظب خنده هامون باشيم. متاسفانه در حال حاضر استهزا مومنين در مباحث ديني هم وارد شده است. مثلا جواني مي خواهد نماز بخواند دوستانش او  را مسخره مي كنند .

بنابراين حق زبان چيست؟ حفظ زبان از زشتي ها  و استفاده از آن در مسيري كه باعث خير و بركت مي شود

ارسال شده در : 1389/10/11 - 16:53:56

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
ارسال شده در : 1389/10/11 - 16:53:56

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد