• /
متن سخنرانی استاد حجه الاسلام حاج شیخ حسن فاسمی دهه 75 فاطمیه 1390 مجتمع بنی فاطمه شب اول

متن سخنرانی شب اول عزاداری فاطمیه

 به روایت 75 روز (۲۵/1/1389)

استاد شیخ حسن قاسمی


 

((ألم تر كيف ضرب الله مثلا كلمه طيبه كشجره طيبه إصلها ثابت و فرعها في السماء)) سوره ابراهيم آيه 24

 

آیه فوق از بالاترین مقامات حضرت زهرا(سلام الله علیها) خبر می دهد. از مقامات عجیب حضرت زهرا(سلام الله علیها)است. حضرت (سلام الله علیها) را به حقیقتش نشناخته ایم و نمی توانیم بشناسیم.در روایات آمده حقیقت لیله القدر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است . همانطور که به لیله القدر کسی راه ندارد غیر از معصومین (علیهم السلام) ، به شناخت حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم کسی راه ندارد غیر از معصومین.

 

خداوند متعال کلمه طیبه را مثل درختی دانسته است که هم ریشه دارد و هم شاخه و هم برگ. از اجزاء درخت می توان اشاره ای داشت به این سه جزء : ریشه و شاخه و میوه های آن. وجود پاک مثل درخت پاک است که ریشه اش در زمین و شاخه ها یش در آسمان و برکات و میوه هایش به آدمیان می رسد. وجود پاک مصادیق متنوعی دارد. اما بالاترین مصداق آن ، وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. وجود پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مثل درختی که ریشه می دواند ، ریشه دوانده در جان آدمیان ، از طرف دیگر به عالم ملکوت متصل می باشد و اثراتش را عالمیان می بینند.

 

اصل و فرع شجره نبوت چیست؟ برای تفسیر این آیه به در خانه امام باقر(علیه السلام) رجوع می کنیم. امام (علیه السلام) می فرمایند: اصل درخت پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله)  است. ساقه درخت حضرت علی(علیه السلام)  و عنصر این درخت حضرت زهرا(سلام الله علیها)  است و میوه های آن فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها)  می باشند. اما در معنای عنصر آمده : آنچه قوام وجود به آنست. آنچه که درخت نبوت به آن وابسته است و از آن قوام می گیرد وجود حضرت زهرا(سلام الله علیها)  است. اگرچه اصل درخت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است اما جوهره و قوام آن حضرت زهرا(سلام الله علیها)   است. در رابطه مادری و فرزندی هم مادر مایه قوام وجود فرزند است. مایه رشد و تکامل فرزند است. اما تنها فرزندی که مایه قوام پدرش بوده است ، حضرت زهرا(سلام الله علیها)   است. لذا پیامبر(صلی الله علیه و آله)  به حضرت زهرا (سلام الله علیها)   لقب «أم أبیها» را داده اند.

 

حضرت زهرا(سلام الله علیها)    گرچه نبی نیست ، اما در باطن ، اصل نبوت است. حضرت زهرا (سلام الله علیها)    زیارتی دارند که در آن آمده : حضرت زهرا (سلام الله علیها)   کسی است که أنوار أئمه از آن به وجود آمده است.  و همچنین خطاب به حضرت حق در این زیارت آمده است که : حضرت زهرا(سلام الله علیها)    را در پشت پرده پیامبر(صلی الله علیه و آله)   نشاندی(به این معنا که کسی به آن طرف پرده نمی تواند برود مگر کسی که محرم باشد و تنها کسی که می تواند برود نبی و پیغمبر است . بنابراین کسی به شناخت حضرت نمی رسد مگر اینکه نبی باشد.) در روایات آمده : هیچ پیامبری تا معرفت به حضرت(سلام الله علیها) پیدا نکرده است به مقام نبوت نرسیده است و همچنین آمده که : انبیاء هرچه معرفتشان به حضرت(سلام الله علیها)  بیشتر شده ، مقامشان بالاتر رفته است.

 

حضرت زهرا(سلام الله علیها) بالاترین الگو است. بعضی خیال می کنند حضرت(سلام الله علیها) فقط الگوی زن هایند. در حالیکه در روایات آمده: انبیاء و اولیا از حضرت زهرا(سلام الله علیها)  یاد گرفته اند. در حال حاضر کسی در عالم با عظمت تر از حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیدا نمی کنیم  . در روایات آمده : حضرت موسی وقتی در الواحی که از درگاه حق آمده ، مقامات حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  را در آن دید. به آن ها غبطه خورد و به خدا گفت : آیا نمی شود مقامات او را به من بدهی ؟ در روایات آمده حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  می فرمایند : هر کسی می خواهد آدم ، نوح ، موسی و عیسی و .... را ببیند بیاید من مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند. غیر از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) ما حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  از همه انبیا بالاتر است . حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)   می فرمایند: من مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)   ، بهترین و بالاترین الگو و اسوه  من  مادرم حضرت زهرا(سلام الله علیها)  است. این معرفت کجا و آن تصور نوع ما از حضرت زهرا(سلام الله علیها)   کجا ؟ وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها)  الگوی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  می شوند  پس الگوی تمام عالم اند. نماز ، ایثار ، حیاء ، حجاب ایشان  برای همه الگو است. ، دفاع ایشان از امام زمانشان برای ما الگو است.حضرت  (سلام الله علیها)  همه هستی اش را گذاشت در راه امام زمانش . چقدر ما معرفت نسبت به امام زمان داریم ؟ چقدر از آقا دفاع کرده ایم ؟

 

این فرقه های نوظهور چه تبلیغاتی دارند؟ حال ما برای ائمه خود چه کرده ایم ؟ بالاترین درس از حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می توان دفاع از امام زمانش گرفت. حضرت همه زندگی اش را گذاشت برای دفاع از حقیقت دین که حقیقت دین دفاع از ولایت است.

 

آورده شده آیت الله بروجردی شبی ناخوش احوال و مغموم بودند. از ایشان پرسیدند چرا اینگونه اید؟ فرمودند: شب گذشته در کتابی خواندم عایشه 80 سال زندگی کرد . اما چرا مادر ما 18 سال بیشتر عمر نکرد . چرا مادرمان اینگونه رفتند.

 

آنچه انبیاء و اولیاء دارند از در خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها)  دارند. امام باقر(علیه السلام)  فرمودند : هیچ پیغمبری به مقام نبوت نرسید و پیامبر نشد مگر اینکه به مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) اقرار کرد. خلقت حضرت زهرا(سلام الله علیها) قبل از این عالم بوده است و تمام انبیاء مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) را درک نموده اند.

 

در عالم قیامت خداوند به وجود حضت زهرا(سلام الله علیها) ما را مؤاخذه می کند. معنای حجت همین است. وقتی کسی کار اشتباهی انجام می دهد به او می گوئیم تو که عقل داشتی چرا این کار اشتباه را انجام دادی ؟ در قیامت هم خداوند ما را مؤاخذه می کند که : تو که حضرت علی (علیه السلام)  و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) داشتی چرا این کار  اشتباه را انجام دادی؟ ....

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته.

ارسال شده در : 1390/2/6 - 17:22:08

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
متن سخنرانی شب دوم عزاداری فاطمیه- به روایت ۷۵ روز(1390/26/01)


 



 

امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  می فرمایند:

« ولی فی فاطمه بنت رسول الله ، أسوه حسنه»

                اگر برای بندگی خلق شده ایم ، بندگی یعنی قرار گرفتن در راه مستقیم . بندگی ملاک دارد ، میزان دارد ، به خواست خود انسان نیست. گاهی اوقات حالاتی برای انسان بوجود می آید که گمان می کند در حال بندگی خداست. حال اینکه ، حتی اگر بسیار هم معنوی باشد ممکن است بندگی خدا نباشد. چه بسا این حالات شیطانی باشد. مثلا در گوشه کنار این قضایا وجود دارد. یه وقت یه فردی می گفت من می روم وضو می گیرم و با وضو تار می زنم. این فرد کارش بندگی خدا نیست.

 

                در سوره حمد آیه ای وجود دارد که هر روز آن را می خوانیم: « إهدنا الصراط المستقیم». در جای دیگری از قرآن صراط مستقیم معنا شده. در آیه ای آمده است : « ألم أعهد یا بنی آدم أن لا تعبدوا الشیطان .... » در ادامه این آیه است که خداوند می فرماید :  صراط مستقیم ، بندگی من است. بندگی خدا ، یعنی تسلیم او بودن است. حال  این حالات ما اگر مرضی خداوند است ، بندگی خداست و إلا نه. مثلا در جریان سجده ملاتکه بر آدم ، شیطان به خدا گفت : خدایا من برای خودت سجده می کنم ، اما برای دیگری نه (حال کسی وجود دارد که بگوید شیطان بندگی خدا را کرده است چون حاضر نشده برای غیر خدا سجده کند؟ ).

 

                بندگی یعنی تسلیم. همان خدایی که می گوید ایستاده نماز بخوان ، در جایی دیگر می گوید نشسته نماز بخوان. در جایی می فرماید روزه نگیر. در جایی دیگر می فرماید با آب وضو نگیر ، با خاک تیمم کن. در جایی  می فرماید چشمانت را از نامحرم بپوشان و در جایی دیگر دستور به ازدواج می دهد.

 

                حال من مهم نیست. وظیفه مهم است. از علامه مجلسی نقل شده و هم چنین در منتهی الآمال از شیخ عباس قمی نقل شده که : یک آقایی پدر پیری داشت. به این پدر پیرش رسیدگی می کرد. در طول هفته شب های چهارشنبه به عشق دیدار حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  به مسجد سهله می رفت(مسجد سهله عظمت زیادی دارد. محل عبادت انبیاء و اولیاء و بزرگان الهی بوده است. در روایاتی آمده محل زندگی حضرت مهدی در زمان ظهور ایشان خواهد بود. ). این فرد به پدرش در طول ایام هفته رسیدگی می کرد. فقط از عصر 3شنبه تا شب 4شنبه به نیت دیدار آقا به مسجد سهله می رفت . در یک شب که به مسجد می رفت به زیارت آقا نائل شد. البته آقا را در ابتدا نشناخت. آقا در آنجا 3 مرتبه او را به رسیدگی به پدرش سفارش فرمودند.

 

                بحث در اینست که ما وظیفه مان را بشناسیم. بندگی خدا، قرار گرفتن در صراط مستقیم و صراط مستقیم تسلیم او بودن است. حال از کجا بفهمیم در صراط مستقیم قرار داریم؟ خداوند متعال تابلوها و علائمی برای ما قرار داده است تا لحظه به لحظه خودمان را با آن بسنجیم. این علائم به تعبیر قرآنی «أسوه» نام دارد. آن هایی که به این علائم توجه نکردند ، گناه انجام می دادند  در حالیکه گمان می کردند در حال عبادت هستند. همچون داستان آن مردی که در زمان امام صادق(علیه السلام) انار می دزدید و آن را صدقه میداد ، در حالیکه فکر می کرد با صدقه ی انار دزدی در حال عبادت خدا است. از این مصادیق در زندگی های ما فراوان است.

 

                حال این اسوه چه کسی است؟ در قرآن کریم آمده است : « ولقد کان لکم فی رسول الله أسوه حسنه» . دومین اسوه برای ما حضرت أمیرالمونین  علی بن ابی طالب(علیه السلام) است.  حضرت علی(علیه السلام) به عمار می فرمایند: اگر همه مردم عالم به وادی دیگری رفتند و امام تو علی(علیه السلام) به وادی ای دیگر ، علی(علیه السلام) را بگیر. سومین أسوه ، حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) اسوه ای برای تمام عالم است. حضرت زهرا(سلام الله علیها) فقط الگوی زن ها  نیست. حقیقت حضرت زهرا (سلام الله علیها)مرد وزن ندارد. باید از حضرت الگو بگیریم. آیا می دانید چه کسانی از حضرت زهرا الگو می گیرند. وجود نازنین حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  که بالاترین فرد در عالم هستی است .

 

 {در شناخت عظمت امام زمان به این روایت دقت بفرمائید. شخصی از امام صادق (علیه السلام) در مورد نحوه سلام به حضرت در زمان ظهور ایشان پرسید.}امام صادق (علیه السلام) فرمودند: در زمان حضرت مهدی اینگونه به آقا سلام دهید. «السلام علیک یا بقیه الله »، بقیه الله یعنی آنچه پروردگار به انبیاء و اولیاء پیشین عنایت فرموده است ، همه آن کمالات را یکجا به حضرت مهدی اعطا کرده است.

 

امام زمان با این عظمت می فرمایند: « ولی فی فاطمه بنت رسول الله ، أسوه حسنه» بهترین الگوی من مهدی ، مادرم صدیقه کبری فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است. اگر حضرت زهرا(سلام الله علیها)  الگوی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  است ، ما دیگر جای خود داریم. باید بنگریم چقدر زندگیمان به حضرت زهرا(سلام الله علیها)   به عنوان الگو نگاه کرده ایم؟

 

                اگرچه حضرت زهرا(سلام الله علیها)   18 سال بیشتر عمر نکردند ، اما برکات عمر ایشان از عمر نوح بیشتر بود. شوهرداری ایشان ، حسن خلق،حیاء،حجاب،دفاع از دین و امام زمان و اقامه نماز  و سایر خصائل ایشان که همه در اوج بوده است  برای تمام ما الگو است. حضرت زهرا(سلام الله علیها)   همه هستی اش را برای امام زمانش گذاشت  حال ما چقدر از امام زمانمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)   غافلیم؟ امام صادق(علیه السلام)  می فرمایند: ای شیعیان ، شما اسمتان را پای ما نوشته اند. کاری کنید که باعث آبروی امامانتان باشد. حال ما برای امام زمانمان چه کرده ایم؟ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)    فقط مخصوص به جمعه نیستند که ما تنها در جمعه به یاد ایشان باشیم. امام زمان اند. تمام زمان عمر ما باید در حال توجه به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)  باشد.

 

                امضاء و تأئید امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)   در پای اعمالمان است که مهم است. در ادعیه آمده:«وامنن علینا برضاه» یعنی خدایا به ما منت گذار و اعمال ما را به تائید امام زمانمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)   برسان. آمده شیخ طاها از علمای نجف در حرم حضرت امیر(علیه السلام)  بسیار گریه می کرد و آتشی به دل داشت که آیا کارهایی که انجام داده مورد تائید حضرت امیر(علیه السلام)  است یا نه؟ بسایر گریه می کرد . حضرت علی(علیه السلام)  در عالم مکاشفه بر او وارد شدند و به او فرمودند به زودی جواب خود را از زبان فرزندم مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دریافت خواهی کرد. شیخ توسلش را به جانب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برد روزی در حالیکه به شدت حالش دگرگون شده بود دستی بر روی شانه شیخ خورد . حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به او فرمودند : «أنت مرضینا».

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ارسال شده در : 1390/2/10 - 13:23:40

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
متن سخنراني شب سوم عزاداري فاطميه – به روايت 75 روز (1390/1/27) استاد شيخ حسن قاسمي



گوشه اي از تجليات نوراني حضرت زهرا

از امام باقر (عليه السلام) پرسيده شد چرا مادرتان حضرت فاطمه (سلام الله عليها) را زهرا ناميده اند؟

 

 زهرا به معناي درخشندگي و تجلي نور است.

 

اسماء اهل بيت (عليهم السلام) غير از اسماء ما انسان هاست. اسامي ما خاصيت اين را دارد كه موجب تمايز افراد از يكديگر مي شود. اما نيازي نيست اين اسم معناي حقيقي اي را داشته باشد. مثلا ممكن است فردي نام جواد داشته باشد اما از لحاظ شخصيتي  متفاوت با معناي اين اسم باشد. اما اسماء اهل بيت(عليهم السلام)  از آسمان نازل شده است . هر اسمي از اسماء اهل بيت(عليهم السلام)  نشان دهنده ي صفتي در آن معصوم است. مثلا حضرت علي (عليه السلام) در تمام ويژگي هاي مثبت در درجه اعلي قرار داشتند. حال به همين ترتيب ، هر اسمي از اسماء حضرت زهرا(سلام الله عليها)  نشان دهنده ي مقامي از حضرت است. مرضيه نشان دهنده ي مقام تسليم و رضاي آن حضرت است. اسم فاطمه به تنهايي چندين معنا براي آن ذكر شده است. از يك وجه گفته شده  فاطمه را فاطمه گفتند ، زيرا از تمام آلودگي ها و ناپاكي ها بريده و جدا شده است.

 

امام باقر(عليه السلام)  در جواب سوال علت نامگذاري حضرت فاطمه(سلام الله عليها)  به زهرا فرمودند : وقتي خداوند نور حضرت زهرا(سلام الله عليها)  را خلق كرد ، به نور ايشان اشاره داد تا تجلي كند. زماني كه نور تجلي كرد همه عالم را روشن نمود. ملائكه از تعجب و حيرت به سجده افتادند. گفتند : خداي ما ، اين نور چيست ؟ اين نور كيست ؟ خدا گفت : اين نور از نور من است. از عظمت خودم او را خلق كردم. در آسمان او را جاي دادم. بعد ها او را از پيامبر آخرالزمان به دنيا مي آورم. من اين نور و صاحب اين نور را بر تمام پيامبرانم فضيلت دادم. و از اين نور خارج مي كنم ائمه اي را كه آن ها خود نور عالم اند. نور حضرت زهرا(سلام الله عليها)  بر دنيا هم تجلي كرد.

 

 در روايتي از امام حسن عسكري (عليه السلام) در پاسخ به اين سوال كه چرا مادرتان را زهرا ناميده اند آمده : به خاطر اينكه تجلي مي كرد نور حضرت زهرا(سلام الله عليها)   روزي 3 بار بر اميرالمومنين(عليه السلام)  . اول روز مثل خورشيد نوراني عالم تاب ، بار دوم نزديك ظهر مثل ماه و بار سوم در هنگام غروب خورشيد همچون كوكب. حال اين تجلي بر اميرالمومنين(عليه السلام)  يعني چه ؟ يعني تجليات الهي.

 

 تمام افراد بشر در دنيا براي كمال آمده اند. يعني روز به روز بر كمالات مي تواند افزوده شود. حتي پيغمبر اكرم(صلي الله عليه و آله) هم مي توانند به كمالات بيشتري دست يابند. رسیدن به كمال براي پيغمبر(صلي الله عليه و آله)  هم تعطيل نشده است. در تشهد بعد از صلوات بر حضرت محمد(صلي الله عليه و آله)  و آل ايشان جمله اي به صورت دعايي  مي خوانيم كه : و تقبل شفاعته و ارفع درجته . پس دعا براي ترفيع درجه حضرت رسول(صلي الله عليه و آله)  هم شدني است. بنابراين كمال تعطيل شدني نيست.  در قرآن هم خطاب به پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) آمده است : قل رب زدني علما  . علم در اينجا به معناي معرفت است.

 

 

 

 

 

 اميرالمونين(عليه السلام)   هم كامل كامل است. اما با زهم مي تواند كامل تر شود.  اما سوال اين است كمالات حضرت امير(عليه السلام)   چگونه بالا مي رود ؟ از طريق همين جهاد ها ، صبوري هاي ايشان ، انفاق ها و ... . يكي از بالاترين راه هايي كه به وسيله آن حضرت علي(عليه السلام)   درجات كمال را طي مي كرد نگاه به صورت حضرت صديقه كبري (سلام الله عليها) بوده است. زيرا حضرت زهرا(سلام الله عليها)  تجلي مي كرد براي حضرت 3 بار در روز.زيرا اين تجلي ، تجلي نور خداوند بوده است. اين تجلي براي شيعيان حضت زهرا(سلام الله عليها)  هم بوده است. اگر كسي در عالم هستي بخواهد به كمال برسد  يكي از راه هايش نگاه حضرت زهرا(سلام الله عليها)  است. امشب ما به اميد نگاه حضرت زهرا(سلام الله عليها)  در اينجا جمع شده ايم. از اميرالمومنين(عليه السلام)    بخواهيم به احترام حضرت زهرا(سلام الله عليها)  به ما و مجلس ما نگاهي بيندازد. اگر نگاه اميرالمونين(عليه السلام)    باشد عاقبت به خير مي شويم.

 

امشب حتما عرض تسليت به  امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) داشته باشيم.

 

 جبير خابور خزانه دار معاويه بود و يك عمر بر سر سفره معاويه بوده و بزرگ شده بود. روزي به معاويه گفت براي عيادت مادر مريضم مي خواهم به كوفه بروم تا از احوال او جويا شوم . معاويه گفت برو اما مواظب ساحري كه در كوفه است باش. منظور معاويه ملعون از ساحر اميرالمونين(عليه السلام) بود. جبير گفت : من را با او چه كار ؟  جبير در كوچه هاي مدينه در حال گذر بود كه حضرت امير را ديد. حضرت اميرالمونين(عليه السلام)  احوال جبير را جويا شدند و از قصد او براي سفر به كوفه و صحبت هايي كه بين او و معاويه رد و بدل شده بود خبر دادند. سپس به فرزند شان امام حسن مجتبي(عليه السلام)   فرمودند جبير را گرامي بدار زيرا او مهمان ماست. بعد از چند روز  امام حسن (عليه السلام)  به جبير فرمودند اگر بخواهي مي تواني بروي ؟ جبير از امام حسن(عليه السلام)   درخواست كرد كه او را نزد پدرشان ببرند. وقتي جبير اميرالمومنين(عليه السلام)   را ديد به دست و پاي آقا افتاد و به آقا گفت من كجا بروم ؟ تازه من شما را پيدا كرده ام ؟

 

اينگونه بود كه يك نگاه حضرت امير(عليه السلام)   جبير خابور را  متحول نمود.  هر كس بي آبرو باشد در مجلس حضرت زهرا(سلام الله عليها)   آبرو پيدا مي كند.

 

والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته.

ارسال شده در : 1390/2/10 - 13:27:02

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
متن سخنرانی شب چهارم عزاداری فاطمیه – به روایت 75 روز (28/1/1390) استاد شیخ حسن قاسمی

یکی از آیاتی که در شأن مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها ) در قرآن آمده و در روایات تأویل شده است به وجود حضرت زهرا (سلام الله علیها ) و از مقامات حضرت هم به حساب می آید اینست که رحمت الهی به وجود حضرت تفسیر گردیده است. « قل بفضل الله و رحمته فلیفرحوا» . خداوند متعال در این آیه ما را متذکر به دو نعمت فرموده است: 1-  فضل الله : یعنی فضیلت و عنایتی که خداوند به ما مرحمت فرموده است.  2- رحمت :  رحمتی که بر ما سرازیر کرده است. در روایات، اهل بیت(علیهم السلام) این دو واژه ی فضل الله و رحمت را معنا کرده اند . مصداق های متنوعی برای این دو واژه ذکر کرده اند . ولی عجیب اینست که در بعضی روایات ، بالاترین مصداق فضل الهی را ولایت حضرت امیرالمونین (علیه السلام) و رحمت الهی را وجود حضرت زهرا (سلام الله علیها ) معرفی کرده اند. ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) فضل الله است . و اما مصداق کامل رحمت الهی حضرت زهرا (سلام الله علیها ) معرفی شده اند. البته تمام اهل بیت مظهر رحمت اند. اما حضرت زهرا(سلام الله علیها )  امتیازات خاصی نیز دارند. حضرت زهرا (سلام الله علیها ) علاوه بر این مقام مادری نیز دارند. تجلی رحمت و محبت در مادر بیشتر از دیگران است. اگرچه تمام اهل بیت(علیهم السلام)  خود مظهر  رحمت اند ، اما حضرت علاوه بر این ، مقام مادری دارند که در قرآن به عنوان رحمت نامیده شده اند.  حال من برای تمام اهل بیت (علیهم السلام) یک جمله می گویم  و سپس برای حضرت(سلام الله علیها )  نمونه هایی عرض می کنم که حتی رحمت ایشان به دشمنانشان هم رسید. تمام اهل بیت (علیهم السلام) مظهر رحمت اند . به عنوان مثال وجود حضرت  رسول (صلی الله علیه و آله) است که در قرآن رحمه اللعالمین نامیده شده اند . فدای این پیغمبر شوم که از تمام پیامبران بیشتر رنج و زحمت دیدند  اما لحظه ای لب به نفرین باز نکردند. حتی در روایت آمده آن روزی که در جنگ احد پیشانی و دندان پیامبر را شکستند پیامبر باز مردم را دعا می کردند و هدایت آن ها را از خدا می خواستند. زندگی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) مظهر رحمت است.

 

                امروز این مصداق رحمه اللعالمین تجلی کرده است در وجود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) . این خیلی زشت است که حتی بعضی از شیعیان امام ، دیدشان نسبت به آقا چیز دیگری است. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درست نشناخته اند. کم نیستند که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  را در جلوه ی انتقام می بینند. خیال می کنند امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  فقط می خواهد بکشد. خیلی از یهود و نصاری به  امام  زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  ایمان می آورند حال چگونه است که امام بخواهد خیلی از شیعیانش را بکشد. دوست امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حتی اگر کنهکار هم باشد امام زمان او را می بخشد . حال فکر می کنید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم اکنون بیکار نشسته است و شمشیری به دست گرفته است تا بیاید و انتقام از دوست و دشمن بگیرد. این نادرست است.

 

                حدیثی داریم معروف به حدیث لوح . حدیثی قدسی است. این حدیث به افتخار حضرت زهرا نازل شده است. در این حدیث اسم 14 معصوم آمده است. برای هر امامی خداوند متعال صفاتی را بیان فرموده است . وقتی به وجود حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  می رسد خدای عالم حضرت را اینگونه معرفی کرده است. می فرماید : رحمه اللعالمین . امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مایه رحمت جهانیان است. این کجا و برداشت بعضی دیگر از آقا که ایشان را کسی می دانند که از کشته دوست و دشمن پشته می سازد کجا ؟ این تعبیر کجا و آن که بعضی فکر می کنند که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  در حال حاضر در جهان کاره ای نیست کجا ؟ ما الان بر سر سفره حضرت نشسته ایم . هرچه داریم  از آقاست . لحظه ای جدا از امام زمان نیستیم . امام زمان آن بیابانگرد نیست که از حال ما بی خبر باشد . « بنفسی أنت من مغیب لم یخل منا » . کجا را می توانی در نظر بگیری که آقا ما را نبیند. امام زمان در بازارها ، مجالس ما می آید . روایت است که وقتی آقا می آید ، خیلی از افراد می گویند ما این آقا را می دیدیم اما نمی شناختیم. خوش به حال آنکه چشم معرفتش باز شود و آقا را ببیند. ما خودمان را به گناه و بدی از او دور کرده ایم . زندگی ما غرق نعمت است و همه برکات از وجود اوست. اگر حجت خدا نباشد زمین اهلش را از بین می برد. اگر امشب ، شام غریبان آمده ای در مجلس مادر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، آقا امضاء کرده است . اینکه آمده اعمال ما در شب قدر به محضر آقا عرضه می شود و آقا امضاء می کنند چیست ؟ در روایت آمده  همه چیز شما ، روزی شما ، امور معنوی شما به دست آقا به امضاء می رسد. اگر اشک امام حسین ، ذکر حضرت زهرا دارید به برکت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.  همه لحظات عمرمان  بر سر  سفره حضرت قرار داریم. امام پدری مهربان است. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرزند آن آقایی است که به فرزندش گفت برای قاتلش شیر ببرند.

 

                آقا می فرمایند من همه جا هستم شما  کجائید ؟ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گمشده نیست  مائیم که گمشده ایم . ما خانه بندگیمان را گم کرده ایم . 20 سفر آن مرد به عشق دیدار آقا به مکه رفت. سفر بیستم پرده مکه را گرفت  خیلی گریه کرد. آقا چه گناهی کرده ام ؟ می خواهم  یک بار جمالت را ببینم . خیلی گریه و زاری می کرد. نیمه های شب قاصد امام زمان به دنبالش آمد . قاصد گفت : دنبال که هستی ؟ گفت : دنبال آن آقایی هستم که در پشت پرده غیبت است. قاصد گفت : نه ، نه او را خوب معرفی نکرده ای ؟ او در پس پرده حجاب نیست . گناهان شما حجاب روی او شده است. گناهان و بدی های شما بین شما و او حجاب انداخته است. آخر شب بیا تا تو را به خیمه آقا ببرم. آخر شما به محلی که به او گفته شده بود آمد. قاصد آقا دست او را گرفت و او را در بیابانی برد. می گوید رفتیم و رفتیم تا اینکه به خیمه ای رسیدیم که از آن نور ساطع می شد. نزدیک خیمه رسیدیم . قاصد گفت بایست تا بروم اجازه بگیرم . این خیمه حجت بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه الشریف)  است. وقتی اجازه دادند وارد خیمه شدم (علامه بحرانی این ماجرا را روایت کرده است . ) چهره مبارک آقا را دیدم . دستشان را بوسیدم آقا این جمله را به من فرمودند: چرا انقدر دیر آمدی ؟ من منتظرت بودم . من مهدی صبح و شب منتظر شما هستم که بیائید. گفتم آقا 20 سفر است که به دنبال شما هستم. قاصد دیر آمد. امام فرمودند : پای قاصد نگذار. گناهان شما بین ما وشما جدایی انداخته است. بگویم چه گناهانی ؟ دنیا زده شده اید . غرور شما را فرا گرفته است. قطع رحم می کنید. این گناهان است که بین ما و شما جدایی اندخته است. سرم را پائین انداختم و گفتم التوبه التوبه التوبه .

 

                امروز مصداق کامل رحمه اللعالمین وجود حضرت مهدی است. اما عرضم این بود که مصداق کامل رحمت  در قرآن حضرت زهرا (سلام الله علیها ) است. فدای این مادر شوم که رحمتش به دوست و دشمن رسیده است. این داستان مسکین و یتیم و اسیر را شنیده اید. چه بسا هرکدام از این ها کافر هم بودند. اما از در خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها )دست خالی برنگشتند.

 

               رحمت حضرت را به دشمنانش هم بگویم. آن جایی که دید دست شوهرش را بسته اند  و در حال بردنش می باشند . آن جایی که می خواست نفرین کند امیرالمومنین (علیه السلام) سلمان را فرستاد به حضرت زهرا (سلام الله علیها )بگوید پدرت رحمه الللعالمین بود، شما هم مایه رحمت باش. حضرت اگر نفرین می کرد احدی در مدینه نمی ماند .

 

                حال دیگر دوست جای خود را دارد. وقتی حضرت وصیت هایش را به امیرالمومنین(علیه السلام)  می کرد به ایشان فرمودند شیشه ای را با من دفن کن. قوطی کوچکی را هم حضرت داشتند که به امیرالمومنین فرمودند این را هم با من دفن کن. این ظرف مصداق رحمت حضرت با دوستانشان است. فاطمه جان داخل این قوطی چیست ؟ فرمودند : کاغذی  است که از آسمان بر من نازل شده است. قصه اش برمی گردد به شب اول عروسی من و تو . شب عروسی پدرم پیراهن نویی برای من آورده بود . و لی تا آمدم داخل خانه شما ، قبل از اینکه شما وارد شوید سائلی در خانه را زد. رفتم لباس کهنه ای را پوشیدم  و لباس عروسی را به سائل دادم. فردای آن روز پدرم آمد و لباس نو را بر تن من ندید. قصه را برایش گفتم . پیامبر فرمودند لباس کهنه را به او می دادی . گفتم پدر به شما اقتدا کردم. مادرم خدیجه به من گفت که شما هم در شب  دامادی لباس خود را به سائل دادید. پیامبر حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را در آغوش کشید . جبرئیل نازل شد از جانب حضرت حق  و گفت : پروردگار به فاطمه (سلام الله علیها ) سلام می رساند . خداوند می فرماید در عوض این ایثار و فداکاری حضرت زهرا(سلام الله علیها)  هرچه از ما بخواهد ما حاجت او را می دهیم. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) پیام جبرئیل را رساند . حضرت زهرا (سلام الله علیها)سرش را انداخت پائین  چیزی نخواست. . گفت من در راه خدا چیزی داده ام و حال چیزی نمی خواهم. پیغمبر (صلی الله علیه و آله) فرمود : فاطمه جان ، تو چیزی نخواستی من به جای تو یک چیز می خواهم . بفرمائید بابا. پیغمبر(صلی الله علیه و آله)  فرمود : من به جای تو یک چیز از خدا می خواهم اما یک شرط دارد . شرطش اینست که دستت را بلند کنی . من می خواهم یک دعا بکنم تو آمین بگو . پیغمبر(صلی الله علیه و آله)  دعا کرد خدایا دوستان فاطمه را از عذاب جهنم نجات بده . حضرت زهرا(سلام الله علیها )  آمین گفت. اما تا حرف دوستانش رسید حضرت زهرا (سلام الله علیها ) فرمود پدرم  برای خودم چیزی نخواستم اما حالا که حرف دوستانم شد برای دوستانم می خواهم خدا به من وعده دهد قیامت دوستانم وارد جهنم نشوند.  در روز قیامت بتوانم تمام دوستانم را شفاعت کنم. یک نوشته ای می خواهم خداوند به من وعده دهد روز قیامت دوستانم را شفاعت می دهد. از آسمان کاغذی نازل شد. به قدرت الهی در این نامه نوشته شده بود « کتب ربکم علی نفسه الرحمه » ما ضمانت می کنیم فاطمه(سلام الله علیها )  در روز قیامت دست هرکه را بخواهد بگیرد. این کاغذ آن کاغذی است که آن روز از آسمان نازل شد. حال علی جان  این کاغذ را با من در کفنم دفن کن. می خواهم این کاغذ را در روز قیامت درآورم. خدایا تو وعده دادی. می خواهم دست دوستانم را بگیرم. این رحمت حضرت زهرا(سلام الله علیها )  به دوستانش است.

بنی فاطمه

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ارسال شده در : 1390/2/10 - 13:29:04

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
ارسال شده در : 1390/2/6 - 17:22:08

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
ارسال شده در : 1390/2/10 - 13:23:40

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
ارسال شده در : 1390/2/10 - 13:27:02

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد
ارسال شده در : 1390/2/10 - 13:29:04

این صفحه را برای یک دوست بفرستید.

با تشکر ! پيام شما ارسال شد