کُنیه و القاب امام حسن عسکری(علیه السلام(
مقدّمه
«کُنیه و القاب» ریشه کهن و تاریخی نزد اعراب قبل از اسلام دارد.
همین موضوع بعد از اسلام نیز در بین مسلمانان استمرار داشته و دارد و به مناسبتهای مختلف برای افراد کنیه یا لقبهایی انتخاب میکردند. انتخاب این کنیهها و القاب، گاهی به مناسبت شُهرت شخص در قبیله خود بوده است، مثل «شیخ الطّائفه»؛ یعنی بزرگ قبیله و یا به سبب زیبایی فرد، شغل، زادگاه، انتساب به قوم و خاندانی، واقعه تاریخی و گاهی نیز انتخاب لقب، برای تحقیر و اهانت به آنهاست. اما در مورد «کُنیه» باید گفت اصل آن از «کنایه» است و کنایه این است که کلمهای گفته شود و از آن چیز دیگری اراده شود و غالباً انتخاب کنیه به سبب ارتباط پدری، مادری، پسری و دختری است که در این راستا، از واژگان: ابو، امّ، ابن و بنت استفاده میشود.
کنیههای امام حسن عسکری علیهالسلام
ابن الرّضا؛ امام حسن عسکری علیهالسلام ، پدر و جدّش به ابن الرضا مشهور بودند.1
ابوالخلف نیز کنیه امام حسن عسکری علیهالسلام است.2
ابوعبداللّه؛ کنیه سه امام است: امام حسین، امام صادق و امام حسن عسکری علیهمالسلام .3
ابومحمّد4؛ ابومحمّد الحسن الخالص5؛ ابومحمّدالعسکری6؛ ابوالحسن7 از دیگر کنیههای امام عسکری علیهالسلام است.
القاب امام علیهالسلام
اَلاَخیر8، التّقی9، الحسن الخالص10، الحسن العسکری11، الخالص12، الرّفیق13، الزّکی14، السّراج15، السّراج المضیء16، الشّافی17، صاحب العسکر الآخر18، صاحب العسکر19، الصّامت20، الطّیّب21، العالم22.
لازم به یادآوری است که: محقّق خوانساری در کتاب «فقه الرّضا» گفته است: مراد از العالم و الفقیه در لسان ادلّه، یکی از عسکریین علیهماالسلام است.23
العسکری24، العلوی25، الفتّاح26، الفقیه27، الماضی28، المتوکّل29، المرتضی30، المرضیّ31، المؤدّی32، المضیء33، النّاصح34، النّقی35، الهادی36، ولیّ المؤمنین37، التّقیان38، النّقیان39، العسکریان40، السّبطان41.
پینوشتها:
1. اعلام الوری، ج 2، ص 131، مؤسّسه آلالبیت؛ مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 421.
2. مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 421.
3. جامع المقال، ص 184.
4. کشف الغمّه، ج 3، ص 271؛ مناقب آلابیطالب، ج 4، ص 421؛ بحارالانوار، ج 50، ص 236.
5. رشفة الصّادی، حضرمی، ص 283.
6. تاریخ بغداد، ج 7، ص 366.
7. دلائل الامامه، ص 424.
8. جامع المقال، ص 185؛ زاد المجتهدین، (مقدمه).
9. تاریخ اهلالبیت(ع)، ص 131.
10. کشف الغمّه، ج 3، ص 271.
11. مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 421، (چاپ بیروت، ج 4، ص 455).
12. کشف الغمّه، ج 3، ص 271؛ بحارالانوار، ج 50، ص 236؛ فوائد تنقیح المقال، ج 1، ص 189.
13. مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 421؛ بحارالانوار، ج 50، ص 236.
14. همان؛ جامعالمقال، ص 185؛ مجمعالرجال، ج 7، ص 194.
15. اعلام الوری، ص 349؛ مناقب آل ابیطالب، ج ، ص 421؛ تنقیح المقال، ج 1، ص 88، چاپ سنگی.
16. مناقب آلابیطالب، ج 4، ص 421.
17. همان؛ بحارالانوار، ج 50، ص 236.
18. بحارالانوار، ج84، ص 27، ح 21؛ فلاح السّائل، ص 183.
19. جامع المقال، ص 185؛ مجمع الرّجال، ج 7، ص 194؛ الاحتجاج، ص 275؛ اصول کافی، ج 7، ص 59.
20. مناقب آلابیطالب، ج 4، ص 421.
21. التوحید، ص 101، ح 11.
22. اعلام الوری، ص 339؛ کشف الغمّه، ج 3، ص 263؛ مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 401؛ دلائلالامامه، ص 217.
23. فقه الرّضا، ص 17.
24.اعلامالوری،ص349؛مناقبآلابیطالب،ج4،ص421؛ الدروس، ج 2، ص 15؛ کشف الغمّه، ج 3، ص 273.
25. جمال الاسبوع، ص 40.
26. کشف الغمه، ج 3، ص 230.
27 و 28. جامع المقال، ص 185.
29. کشف الغمّه، ج 3، ص 230.
30. همان و ص 245.
31. مناقب آلابیطالب، ج 4، ص 421؛ بحارالانوار، ج 50، ص 237.
32. جمال الاسبوع، ص 40.
33. مناقب آل ابیطالب، ج 4، ص 421 و 379؛ بحارالانوار، ج 50، ص 236.
34.کشفالغمّه،ج3،ص230؛تاریخاربلی،ج3،ص245.
35. تاریخ اهل البیت(ع)، ص 132؛ الدروس، ج 2، ص 15؛ کشف الغمّه، ج 3، ص 230.
36. اعلام الوری، ص 349؛ مناقب آل ابیطالب، ج4، ص 421؛ الدروس، ج 2، ص 15.
37. الدروس، ج 2، ص 14.
38ـ40. جامع المقال، ص 185؛ مجمع الرّجال، ج7،